Ondersteuningsmogelijkheden op de Rots
We vinden het belangrijk dat de ondersteuning die een leerling nodig heeft zoveel mogelijk in de eigen klas plaatsvindt. Deze ondersteuning is samen met de interne begeleider, leerkracht, ouders en eventuele externe partners afgestemd. Het kind staat centraal en moet zich prettig voelen, dat is ons uitgangspunt.
Belangrijke elementen in onze ondersteuningsmogelijkheden zijn:
- Een duidelijke ondersteuningsroute met groepsbesprekingen, evaluaties en groepsoverzichten en groepsplannen
- Een leerlingvolgsysteem met landelijk genormeerde toetsen (Cito Leerling in beeld voor de groepen 3 t/m 8, mijn kleutergroep voor de groepen 1 en 2)
- Een leerlingvolgssysteem om het welbevinden, de betrokkenheid én de executieve functies van de leerlingen in kaart te brengen
- Zorgteam- en Leerlingbesprekingen
- Groepsbezoeken
- Kindgesprekken (welbevinden en leerresultaten)
- Oudergesprekken (welbevinden en leerresultaten)
- Teamscholing
- Dossiervorming volgens de ondersteunningsroute van Eenbes basisonderwijs
- Inzet van specialisten binnen de school (rekenen, gedrag, lezen en meer- en hoogbegaafdheid)
- Ondersteuning door het expertisenetwerk van de Eenbes
- Extra ondersteuning binnen of buiten de groep, o.a.
– Leesbegeleiding en dyslexiebegeleiding (Taal in blokjes, leesbalans, pré-teach)
– Verrijkend Les Aanbod (VLA-klas, interne plusklas)
– Plusklas (bovenschools) - Goede afstemming met peuterspeelzaal en kinderopvang
Passend onderwijs
Onze school heeft een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Dit schoolondersteuningsprofiel biedt informatie over de kwaliteit van onze basisondersteuning en aanvullende ondersteuning. De profielen van alle scholen samen garanderen een dekkend netwerk in de regio. Er is dus altijd een plek om onderwijs en ondersteuning te krijgen passend bij uw kind.
Voor meer informatie verwijzen wij ook naar het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband Helmond- Peelland PO waarbij alle Eenbesscholen zijn aangesloten.
